La prestigiosa revista electrònica d’art i història visual alemanya presenta investigacions realitzades entre LANIAC i el CAEM sobre les falsificacions i còpies en l’època Medieval i Moderna
Es tracta d’un projecte interinstitucional de caràcter multidisciplinar dut a terme per personal dels centres LANIAC (Laboratorio di Analisi Non Invasive per l’Arte antica, moderna e contemporanea) de la Università degli Studi di Verona, i CAEM (Centre d’Art d’Època Moderna) de la Universitat de Lleida; amb la col·laboració de Paolo Bertelli, historiador de l’Art i membre del Comitè Científic del Palazzo Ducale Mantua; i Valeria Cafà, conservadora del Museu Correr (Fundazione Musei Civici di Venezia).
L’article On Ars Geminis. Fakes, Forgeries and Copies of Medieval and Renaissance Paintings busca aportar un granet de sorra en la detecció científica de falsificacions d’art en l’àmbit dels estudis artístics i científico-tècnics; i ho fa presentant diferents casos pràctics; entre ells es troben diverses obres que han passat per les mans dels experts del CAEM, com la còpia d’un frontal d’altar de Santa Maria de Mosoll, una còpia d’una Madonna del llibre de Sandro Botticelli o una Verge Adorant inspirada en la mateixa de Lorenzo di Credi, totes elles realitzades en el segle XX, a més a més d’altres obres estudiades per LANIAC, o conjuntament.
El segon article The Imposed Antiquity or Time that Never Passed over Paintings se centra en aquelles tècniques i procediments que utilitzaven els falsificadors en les seves produccions, com per exemple, la reutilització de suports originals, la barreja de peces originals amb parts falses, envelliment artificial de nous materials, entre d’altres. L’article inclou diverses obres d’estudi que demostren gràficament els mecanismes que empraven els falsaris per enganyar a l’ull humà.
Aquesta aportació, és un exemple d’una metodologia transversal, que contempla aspectes tècnics, analítics i “metaformals”: en definitiva un al·legat a favor del treball en equip i de caràcter multidisciplinar, conjuminant professionals de l’art de diferents rames per desenvolupar una manera d’operar que va més enllà de les possibilitats del connoisseur i que reforça l’educació de la mirada artística de cara a una autentificació el més precisa possible en casos de falsificació.